Detta är slutsatsen av en studie av Fredrik Nyström vid Linköpings Universitet enligt Landstingets i Östergötlands hemsida lio.se. Studien
bestod av två grupper, en alkoholdrickande grupp på 23 studenter och en nykter grupp på 21 studenter. Under 3 månaders tid intog männen i alkohol gruppen 2 glas vin och kvinnorna 1 glas
”Vi ser att blodfetterna har blivit klart bättre på deltagarna i den vindrickande gruppen. Effekten är oväntat tydlig med tanke på hur bra utgångsvärden individerna hade, och resultatet visar att det har en god medicinsk effekt på blodfetterna att inta alkohol i måttliga mängder”, säger Fredrik Nyström, professor i internmedicin och överläkare på Universitetssjukhuset i Linköping (US).
Även om man kan ifrågasätta hur relevant denna studie av ett litet antal unga friska studenter, så finns det därutöver en hel del problem förknippat med studien i sig, men framförallt med att rekommendera en tämligen hög konsumtion av vin.
Problemet med studien är att den inte säger vad det är i viner som ger dennan effekt. Är det alkoholen eller något annat i vinet eller rent av något ämne som finns i vindruvor?
Det största problemet är dock själva rekommendationen. Vi vet att 8-10% i befolkningen har betydande risk att utveckla alkoholberoende. De positiva konsekvenserna för denna grupps hälsa av att dricka vin vägs näppeligen upp av de negativa kopplade till ett missbruk.
Givetvis är det inte frågan om någon officiell rekommendation, men när en läkare och forskare uttrycker sig i sådana termer uppfattas det lätt så. Därtill är det väl även så att man tar till sig vissa rekommendationer lättare än andra.
I Östnytt framgick det dock att en del av försökspersonerna tyckte att det var lite knepigt att hitta en bra tid att inta alkoholen. Vårt samhälle genom bil och arbete är inte konstruerat för att dricka ett så regelbundet vis.
Bloggat: kostdoktorn, Doktor Dahlkvist
Andra bloggar intressant om: forskning, hälsa, vin, missbruk, fredrik nyström








Håller helt med dina slutsatser. Undersökningen säger inte ett smack. Dessutom så är det så att väldigt få människor konsumerar vin under kontrollerade former. Det är ganska orimligt att ett lådvin (som innehåller kanske 15 glas vin) kommer att konsumeras i denna låga takt.